پرش به محتوا
مارس 6, 2012 / 3rdoor

بررسی لپ تاپ Sony Vaio F

خوب: رزولوشن بالای صفحه نمایش، کیفیت ساخت خوب و طراحی زیبا، سخت افزار قدرتمند

بد: قیمت بالا، صفحه نمایش ۱۶ اینچی کمی بزرگ است، باتری ضعیف

پیشنهاد: اگر اندازه صفحه نمایش برایتان مناسب است، سری Sony Vaio F یک لپ تاپ ایده آل و مناسب خصوصا برای مدیا و گیم محسوب میشود که امکانات و طراحی آن، نشان دهنده یک لپ تاپ گران قیمت و کلاس بالاست.

مشخصات دستگاه:

قیمت جهانی هنگام عرضه ۱۴۰۰ دلار
پردازنده ۲.۲GHz Intel Core i7-2670QM
حافظه ۸GB, 1,333MHz DDR3
هارد ۶۴۰GB 7,200rpm
چیپ ست Intel HM67
گرافیک NVIDIA GeForce GT 540M / Intel HD 3000
سیستم عامل Windows 7
صفحه نمایش ۱۶.۴  اینچ
وزن ۳۰۰۰ گرم با باتری
گروه متوسط، جایگزین رو میزی

بررسی

همیشه گفته ام سونی پس از اپل بهترین لپ تاپ های بازار را تولید میکند. اما این بهترین بودن بی هزینه نیست. لپ تاپ های سونی از نقطه نظر طراحی واقعا ستودنی هستند و از نقطه نظر سخت افزار و عملکرد پردازشی نیز در حد مناسبی قرار دارند. سونی مدل های متنوعی برای کاربران متفاوت عرضه میکند که هر کدام اندازه، طراحی و امکانات خاص خود را دارند.

این شرکت لپ تاپ هایش را با حروف الفبای لاتین دسته بندی میکند که هر دسته نماینده یک اندازه صفحه خاص هستند. مثلا سری F که هم اکنون در حال بررسی مدل جدید آن هستیم (بررسی مدل قدیمی تر) مخصوص یک گروه لپ تاپ است که هر ساله هم از لحاظ طراحی و هم از لحاظ سخت افزار به روز میشود.

 

صفحه نمایش ۱۶ اینچی برای همراه بودن یک سیستم و حمل و نقل آن کمی بزرگ است و در طرف مقابل، برای جایگزین بودن یک سیستم رومیزی نیز کوچک است. به هر حال این اندازه انتخاب شماست و باید خودتان بررسی کنید چه اندازه ای لازم دارید. اگر این صفحه برای شما بزرگ است، Hp Envy 15 را به شما پیشنهاد میدهیم.

 

طراحی این لپ تاپ واقعا تحسین برانگیز و جذاب است. زوایای تیز گوشه های دستگاه و شیب دار بودن سطح اصلی آن به زیبایی آن افزوده است. ساختار شاسی فلزی بسیار محکم بوده و تقریبا آسیب ناپذیر است. صفحه نمایش هنگام باز شدن کاملا در عقب دستگاه قرار میگیرد و فضای بیشتری به دستان میدهد. لوگوی وایو از جنس کروم نیز نمای زیبایی به قاب بیرونی داده است. در حالی که سطح دستگاه شیب دار است، قسمت زیر صفحه کلید و جایی که تاچ پد در آن قرار دارد، کمی بالاتر از سطح زمینه قرار دارد.

 

صفحه کلید مثل همیشه بسیار خوش دست بوده و فاصله کلید ها از یکدیگر کافی است و پاسخگویی آنها نیز عالی. کلیدها از نوع تخت بوده و ساختار آنها نیز زیر انگشتان ضعیف نیست. در بالای صفحه کلید نیز برخی دکمه های میانبر برای دسترسی سریع تر نصب شده اند.

 

مالتی تاچ پد اندازه مناسبی داشته و سطح آن نیز با طرحی از نقطه های بسیار ریز، غیر صیقلی است که همین امر باعث کاهش اصطکاک و روانتر شدن حرکت انگشتان شده است. پاسخگویی تاچ پد عالی است اما نکته جالب توجه، وجود دکمه های ماوس به هم چسبیده است که از لپ تاپی با این قیمت اصلا انتظار نمیرفت. بهتر بود طراحان سونی دقت بیشتری در این زمینه به خرج میدادند.

دو نوع اندازه مختلف صفحه نمایش در این سری عرضه میشود. مدل ۱۶ اینچی که ۳D است و مدل ۱۶.۴ اینچی که معمولی است. رزولوشن هر دو ۱۰۸۰*۱۹۲۰ است و نوردهی هر دو از نوع LED است. کیفیت صفحه واقعا عالی است و درخشندگی و کیفیت رنگ آن ستودنی است. با اینکه صفحه مات نیست، اما بازتاب نور خارجی نیز در آن واقعا بسیار کم است. زوایای دید افقی و عمودی در آن نیز بسیار بالاست. خوبی رزولوشن بالا، تماشای فیلم های بلوری است.

 

از نقطه نظر پورت ها، این لپ تاپ واقعا جالب است. شاید اولین لپ تاپی است که پورتهای USB 3.0 در آن بیشتر از پورت های  USB 2.0  است. به یاد داشته باشید، به علت رزولوشن بالا، درایو بلوری را انتخاب کنید.

 

ویدیو VGA, HDMI
صدا Stereo speakers, headphone/microphone jacks
دیتا USB 2.0 1 Ports, 1 USB 3.0, SD card reader, Memory Stick reader, FireWire 400
شبکه Ethernet, 802.11n Wi-Fi, Bluetooth
درایو نوری  بی دی پلیر

از نقطه نظر سخت افزاری، سری F وایو، در حد بسیار حرفه ای است. تنها پردازنده های چهار هسته ای Core i7 (با کلاک های مختلف) روی این لپ تاپ عرضه میشود. رم تا سقف ۸GB، هارد تا سقف ۷۵۰GB (یک مدل هارد حالت جامد ۵۱۲GB نیز عرضه میشود که طبعا قیمت آن بسیار بالاست) و دو نوع  پردازنده گرافیکی که شامل Nvidia GeForce 540M و Nvidia GeForce 520M میشوند، در این سری توسط سونی عرضه میشود.

 

پردازنده Core i7 2670QM برای هر عملیاتی کافی است و در تست ها حتی مدل های رقیب را نیز کنار میزند. پردازنده گرافیکی ۵۴۰M برای اجرای بازیهای روز تقریبا کافی است به شرطی که گیمر حرفه ای نباشید و تنظیمات بازی را کمی در سطح پایینتر قرار دهید (و البته رزولوشن را!). در هر حال برای اجرای برنامه های گرافیکی و ادیت و … کفایت میکند.

تست نتایج
۳DMark Vantage 4673
3DMark06 8403
PCMark 07 2579
World of Warcraft, Native 38 fps
FarCry 2, 1024*768, Ultra 93 fps
FarCry 2, Native, Ultra 30 fps

بر خلاف اندازه بزرگ، Sony Vaio F باتری بسیار ضعیف و کوچکی دارد. در تست پخش ویدیو گرفته شده، این لپ تاپ تنها ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه عمر داشت که از این نقطه نظر اصلا قابل توجه نیست. در هر حال، اگر قصد دارید این مدل را خریداری کنید، نمیتوانید مدت زمان زیادی دور از پریز برق باشید.

منبع : Lnet

بیان دیدگاه